Wszystkich rodziców i opiekunów zapraszamy do zapoznania się ze wskazówkami o tym, jak przygotować dziecko na wizytę w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Uprzedź dziecko o wizycie w Poradni, poinformuj je o planowanym terminie spotkania.
- Powiedz kilka słów o tym, co to jest za miejsce i dostosowując komunikat do wieku i możliwości dziecka, ucznia – powiedz, w jakim celu tam idzie (dodaj komentarz o tym, że bardzo dużo dzieci, uczniów codziennie odwiedza poradnie, że przychodzą tam również dorośli – rodzice, opiekunowie, nauczyciele).
- Opowiedz dziecku / uczniowi o tym, kogo tam spotka (psycholog, pedagog, logopeda, doradca zawodowy); jeśli uczestniczyłeś wcześniej we wstępnej konsultacji, wywiadzie i wiesz, z kim dziecko, uczeń spotka się w Poradni – opowiedz mu o tej osobie.
- Opisz najdokładniej jak potrafisz, co dziecko, uczeń będzie tam robić i ile mniej więcej czasu potrwa wizyta, a dodatkowo, zwłaszcza w przypadku małych dzieci – poinformuj, gdzie wówczas będzie rodzic / opiekun (w przypadku dzieci poniżej 5. roku życia rodzice mogą zostać w czasie diagnozy z dzieckiem w gabinecie).
- Poinformuj wychowanka, że w Poradni nie stawia się ocen, wykonuje się natomiast wiele zadań razem z diagnostą / terapeutą (niektóre ćwiczenia będą dotyczyć spraw szkolnych, inne będą wyglądać jak zagadki, łamigłówki logiczne lub element zabawy, a jeszcze inne aktywności będą stanowić rozmowy na tematy osobiste).
- Daj uczniowi/dziecku do zrozumienia, że na tych spotkaniach ważne są jego autentyczne reakcje, zachęć do tego, aby był(o) sobą i swobodnie wyrażał(o) swoje emocje, opisywało swoje doświadczenia.
- Zapytaj dziecko czy ma pytania odnośnie do wizyty, pozwól zadawać te pytania, aby znając odpowiedzi czuło się pewnie i bezpiecznie.
- Zachowaj stały rytm dnia dziecka / ucznia (poinformuj specjalistę podczas umawiania godziny wizyty w poradni o tym, jak dziecko funkcjonuje w ciągu dnia, jeśli doświadcza nietypowych sytuacji w tym zakresie); pozwól też dziecku zabrać ulubioną zabawkę, jeśli ma taką potrzebę.
- Zaplanujcie czas po wizycie w poradni – aby dziecko dokładnie wiedziało, jak będzie wyglądał cały dzień (czy np. później wraca do przedszkola, szkoły, czy idzie do domu, na spacer).
- Jeśli dziecko / uczeń na co dzień nosi okulary, aparat – na te wizytę również w nich przychodzi.
- Jeśli dziecko / uczeń przyjmuje stałe leki – powinno je zażyć tak, jak do tej pory – także w dniu diagnozy (poinformuj jednak o tym fakcie specjalistę).
- Zadbaj o to aby dziecko w ten dzień było wyspane, wypoczęte i w dobrej kondycji psychofizycznej. Na spotkanie w Poradni musi być zdrowe (np. bez objawów infekcji, dolegliwości bólowych), gdyż jego stan zdrowia będzie wpływał na wyniki uzyskane podczas diagnozy. Jeśli określony stan somatyczny dotyczy dziecka na co dzień – poinformuj specjalistę podczas ustalania szczegółów spotkania, aby móc jak najlepiej zaplanować tę wizytę. W razie potrzeby (np. pogorszenie stanu zdrowia, założenie gipsu, który utrudnia działania manualne) – zadzwoń i przełóż spotkanie.
- Zabierz na spotkanie coś do picia i ewentualnie małą przekąskę dla dziecka. Dziecko nie powinno przychodzić do Poradni głodne, np. bez śniadania – spotkanie może potrwać 1,5-2 godziny.
- Zabezpiecz czas przed wizytą tak, aby uniknąć pośpiechu, dodatkowych sytuacji stresujących dziecko / ucznia czy Ciebie.
- Pozwól dziecku/uczniowi na swobodne wyrażanie emocji, zwłaszcza jeśli są trudne, nieprzyjemne (mimo Twojego przygotowania, wychowanek nadal może doświadczać lęku, obaw, stresu czy złości lub smutku) – zajmijcie się wspólnie tymi emocjami, nazwijcie ten stan i spróbujcie go wyregulować w znany dziecku sposób.
- Pamiętaj – dziecko / uczeń potrzebuje rodzica, opiekuna, który jest dla niego wsparciem – zadbaj o swój spokój i dobre samopoczucie.
UWAGA: Na pierwsze spotkanie ze specjalistą potrzebny będzie PESEL dziecka. Warto zabrać także najważniejszą dokumentację medyczną dziecka, zwłaszcza w przypadku dzieci obciążonych różnymi chorobami.
Jeśli masz pytania lub wątpliwości dotyczące diagnozy / terapii – porozmawiaj o nich ze specjalistą podczas ustalania terminu wizyty w Poradni, abyś mógł jak najlepiej przygotować siebie i swoje dziecko do tego spotkania.